Hydratácia

O pitnom režime a dôležitosti hydratácie počúvame už od útleho detstva, učíme sa o tom v škole a informácií k téme je všade dostatok, no naozaj sme v tomto smere zodpovední?  Dodržujeme pravidelný pitný režim?

Voda tvorí 60 – 70% nášho organizmu a denne jej močením, dýchaním či potením sa strácame 2 až 3 litre. Už pri 5 % – nej dehydratácii hrozí nášmu organizmu prehriatie, kolaps krvného obehu a šok. Pre správne fungovanie organizmu potrebujeme denne prijímať 1,5 až 2,5 litra vody, čo vôbec nie je tak veľa ako sa môže zdať. Najlepšia voľba je čistá voda z kohútika, no ak z rôznych dôvodov preferujete minerálne vody, nezabúdajte ich obmieňať. Dlhodobé pitie rovnakej minerálnej vody môže mať totiž negatíve účinky na organizmus. Sladeným vodám a limonádam sa skúsme úplne vyhnúť.

Hydratácia je dôležitá nie len pre náš samotný život, ale má aj mnohé blahodarné účinky, o ktorých si teraz povieme.

  1. Dostatočné pitie vody podporuje imunitný systém, ktorý je kľúčovým hráčom v boji proti baktériám, vírusom a plesniam.
  2. Znižuje únavu, malátnosť a zabraňuje vzniku bolesti hlavy.
  3. Kvalitný pitný režim zabraňuje tomu, aby sme jedli navyše – nezamieňajme si smäd za hlad. Vďaka tomu nepriberáme, či dokonca sa nám chudne ľahšie.
  4. Pomáha z tela vyplavovať toxické látky, ktoré sú častou príčinou ochorení.
  5. Voda okysličuje krv. V dostatočne zavodnenom organizme je krv omnoho viac okysličená a telo tak účinnejšie premieňa tuky na energiu.
  6. Permanentná hydratácia je tiež prevenciou proti predčasnej tvorbe vrások.
  7. Pravidelný pitný režim sa odzrkadlí nielen na našej pokožke, ale aj na vlasoch, ktorým dodá hydratáciu.

Keď už vieme aká je hydratácia dôležitá a aké benefity má, otázkou ostáva ako teóriu aplikovať v praxi? Odpoveď zhrniem do pár praktických a užitočných tipov, ktorými sa sama riadim každý deň.

  • Ráno začnime s pohárom vody. Tá naštartuje náš metabolizmus a ospalej pleti dodá sviežosť. Skúsme tento krok zahrnúť do našej rannej rutiny a telo nám za to raz poďakuje.
  • Pri práci majme po ruke pohár vody. Oveľa praktickejšia je ešte fľaša,  pretože nebudeme musieť často odbiehať od stola, aby sme doplnili „zásoby“. Nezabúdajme však na našu planétu a poobzerajme sa po udržateľnejšej variante, nie plastovej fľaške, ktorú po pár dňoch vyhodíme.
  • Ak ideme na prechádzku alebo vieme, že nebudeme dlhšiu dobu doma, nezabudnime so sebou zobrať kamarátku fľašu, ktorá nám zabezpečí pravidelný prísun tekutín aj mimo domu.
  • Pitný režim je veľmi dôležitý aj pri cvičení, preto si s karimatkou a činkami nezabudnime pripraviť aj potrebné množstvo tekutín.
  • V prípade, že na pitný režim zabúdame môžeme využiť hneď niekoľko spôsobov ako si pripomenúť čas doplnenia tekutín. Úplne najjednoduchšie je napísať na papierik stručné „Napi sa!“ a prilepiť si ho do kalendára na stole alebo niekde do kuchyne. V dnešnej dobe technológií však existujú rôzne aplikácie, ktoré nám ako budík pripomenú, že sa máme napiť.
  • Ku každému jedlu počas dňa si naservírujme aj pohár vody.
  • Večer sa pred spánkom nezabudnime napiť. Tým vyriešime súčasne aj problém s ranným vstávaním, pretože nás z postele dostane súrna potreba navštíviť toaletu.

Vlastne to nie je žiadna veda, všakže? Skúsme sa  naozaj zamyslieť, koľko vody denne prijímame a či je to pre naše telo dostatok. Nahraďme nezdravé nápoje čistou alebo minerálnou vodou a naše telo nám bude dôkazom všetkých benefitov hydratácie. A hlavne sa nedajme pomýliť, pitný režim je rovnako dôležitý v každom ročnom období,  nie len v lete.

Tak teda pozdvihnime pohár s vodou a pripime si na zdravý imúnny organizmus, sviežu pleť, rýchly metabolizmus a hydratovanú pokožku.

Autor: S.K.

Zdroje: 

https://www.krasotika.sk/module/csblog/post/dodrzujme-pitny-rezim-pre-krasnu-plet.html

https://prezeny.eshopeiffel.sk/8-d-vodov-preco-pit-dostatocne-vela-vody-zacnite-uz-dnes/d3917.htm

https://www.zemito.sk/blog/ako-spravny-pitny-rezim-vplyva-na-nas-organizmus/