(Ned)ocenené režisérky

Viete, čo majú spoločné Barbra Streisand a Chloé Zhao? Obe sú ženy, obe sú režisérky a zároveň sú jediné dve ženy s cenou Zlatý glóbus za réžiu. A to sa tieto ceny tento rok odovzdávali už 78. raz. Streisand sošku získala za autorský film Jentl, v ktorom si aj sama zahrala hlavnú rolu, Zhao sa (ako prvá v tejto kategórii nominovaná Ázijčanka) sošky dočkala za drámu Krajina nomádov (Nomadland), 37 rokov po Barbre.

V otázke (nedostatočného) počtu nominovaných režisérok zďaleka nejde len o Golden Globes. Lepšie na tom nie sú Oscary a dokonca ani európske filmové ceny a festivaly. Ceny Americkej filmovej akadémie môžu Zlaté glóbusy tento rok len dorovnať. Na svojom konte majú totiž len jednu víťaznú režisérku. Kathryn Bigelow získala Oscara v roku 2010 za film Smrť čaká všade v kategórii réžia aj najlepší film. A svojho bývalého manžela, Jamesa Camerona, nechala aj s jeho Avatarom v smútku. 

Na tému (ne)nominovaných režisérok sa vedú diskusie už niekoľko rokov. Poukazovanie na tento problém sme mohli vidieť dokonca aj v priamych prenosoch ceremónií. V roku 2018 uviedla Natalie Portman kategóriu réžie na Golden Globes slovami: “And here are the all-male nominees.” Emma Stone sa podobne vyjadrila na Oscaroch, keď o nominovaných režiséroch hovorila ako o štyroch mužoch a Grete Gerwig. O dva roky na to si Portman na Oscary obliekla šaty so závojom, na ktorom boli napísané mená režisérok, ktoré v ten rok neboli nominované. Situácia sa tento rok s tromi nominovanými režisérkami na Glóbusoch zlepšila, ani to sa však nezaobišlo bez vtipného komentára. Keď Amy Poehler v úvodnom dialógu spomenula nominovaných v kategórii réžia, povedala tri ženská mená – Chloé Zhao, Emerald Fennell a Regina King – a dodala, že na zvyšné dve (mužské) mená nevyšiel čas.

Mnohí pri tejto téme a jej podobných argumentujú tým, že veď predsa nominovaní sú tí, ktoré v ten rok nakrútili najlepšie filmy a pridávanie nominovaných žien by bola diskriminácia voči mužom a skresľovanie výsledkov na základe kvality. Poďme na to racionálne. V celej histórii Oscarov (93 rokov!) bolo dokopy v kategórii réžia nominovaných len 7 žien, z toho dve tento rok. Zdá sa vám pravdepodobné, že za takmer 100 rokov si nomináciu nezaslúžilo viac žien? Je profesia filmovej režisérky až taká nezvyčajná? Asi nie, však? 

Otvára to veľa ďalších otázok ohľadom množstva príležitostí, ktoré vo filme dostávajú ženy verzus koľko ich dostávajú muži. A či sa Hollywood nezacyklil s pár (mužskými) menami. Do tohto sa však radšej púšťať nebudem, to by bolo nadlho. 🙂 Rozhodne to teda je téma hodná zamyslenia a to zamyslenie by sme nemali smerovať k otázke: „To tam teraz budú umelo tlačiť nejaké ženy, len aby bolo?“, ale radšej k otázke: „Nominovali naozaj tých najlepších alebo len tých najslávnejších?“

Oscary sa tento rok odovzdávajú 26. apríla a okrem Chloé Zhao za Krajinu nomádov majú režisérske želiezka v ohni Emerald Fennell za film Nádejná mladá žena (Promising young woman) a vyjde nám čas aj na mužov 😀 – Thomas Vinterberg za Chľast (Another round), David Fincher za film Mank a Lee Isaac Chung za snímku Minari. Nech vyhrá ten najlepší/tá najlepšia.

Andy Gavalcová

Zdroje:
https://stylecaster.com/natalie-portman-oscars-look-2020-male-director-shade/

https://www.kinema.sk/filmova-novinka/255138/oscarova-kategoria-najlepsia-rezia-prvykrat-s-dvomi-reziserkami.htm?fbclid=IwAR0pwY8chM42uLLpyLXYhxSGpKAzYuq9oMCTGCJbjM4NMfl9w7QDKl2PMzc

https://www.csfd.cz/oceneni/1-academy-awards/