Rastlinky ako forma psychohygieny

Ako sa cítiš, keď si v záhrade, v parku, v lese alebo dostaneš kvietok od blízkej osoby? Cítiš sa možno radostnejšie, ľahšie, pokojne? Ak áno, určite budeš súhlasiť s tým, že rastlinky majú „silu“ vyčariť úsmev aj v ten najstereotypnejší deň. Poďme sa pozrieť na štúdie, ktoré poukazujú na to, ako ľudia reagujú na zeleň vo svojom okolí.

Fyzické benefity

Pridanie jedinej rastlinky do tvojej izby alebo kancelárie, očistí vzduch napríklad od benzénu už za 24 hodín a zvýši celkovú kvalitu vzduchu. Staranie sa o rastliny núti človeka k fyzickému pohybu, čo znižuje pravdepodobnosť výskytu depresie alebo srdcovo-cievnych ochorení. Ak záhradníčiš vonku, získavaš pre svoje zdravie plusové body z pobytu na čerstvom vzduchu aj zo slnečných lúčov dopadajúcich na tvoju pokožku. Výpomoc detí v záhrade zároveň buduje ich motorické schopnosti

Medzi „rastlinkárčenie“ patrí aj staranie sa o rôzne bylinky (napríklad mäta, citrusová tráva, oregano, rozmarín), čo zabezpečí aj zdravšie stravovanie a menšiu potrebu nakupovať tieto bylinky v obaloch, ktoré negatívne vplývajú životné prostredie.

Psychologické benefity

  1. Zlepšenie nálady

Ľudia sa v okolí zelene zvyknú cítiť optimistickejšie a uvoľnenejšie, čo potvrdzuje aj štúdia z nemocnice Bay Area v San Franciscu. Po istom čase strávenom v záhrade 79% pacientov uviedlo, že sa cítilo viac zrelaxovane a uvoľnene, 19% sa cítilo viac pozitívne a 25% sa cítilo sviežo a silnejšie.

Záhradníčenie nám pripomína našu spojitosť s prírodou, pomáha nám sústrediť sa na „väčší obraz“, čo zmierňuje symptómy depresie. Práca s hlinou a fyzický pohyb uvoľňujú v našom mozgu serotonín a dopamín – hormóny dobrej nálady

  1. Zbavenie sa stresu a úzkosti

Pozeranie sa na kvety a rastliny, či už vonku alebo vnútri, je pokojná aktivita bez akýchkoľvek starostí alebo konfliktov. Povzbudzuje nás to žiť v prítomnom momente

Štúdia publikovaná v „Journal of Psychological Anthropology“ si pripravila experiment, v ktorom boli ľudia rozdelení do dvoch skupín – jedna mala za úlohu presádzať rastliny, druhá pracovala na počítačových úlohách. Po istom čase si skupiny vymenili úlohy. Výskumníci/ Výskumníčky zistili, že subjekty, ktoré mali ako prvé za úlohu presádzať rastliny, sa cítili viac komfortne a zrelaxovane. Z celkovej štúdie vyplynulo, že prejavy úzkosti a stresu sa pri interakcii s rastlinkami zmierňujú.

  1. Zlepšenie pozornosti

Záhradníčenie taktiež posilňuje našu pozornosť, čo môže pozitívne vplývať aj na našu koncentráciuschopnosť učiť sa. Štúdia publikovaná v „American Journal of Public Health“ ukazuje, že hra v záhrade a staranie sa o rastliny výrazne zmierňuje symptómy ADHD (porucha pozornosti kombinovaná s hyperaktivitou) u detí. 

  1. Zväčšenie sebavedomia a sebadôvery

Nedostatok sebavedomia nie je pre adolescentov 21. storočia žiadnou novinkou. Je pre nich bežné sa porovnávať s ostatnými ako v reálnom živote, tak aj na sociálnych sieťach, z čoho sa môžu často cítiť pod tlakom.

Adolescenti si pestovanie a rast kvetov môžu vykladať ako ich zmenu z tínedžerov na dospelých. Taktiež ich to učí, že nezáleží na tom ako vyzerajú alebo či trpia mentálnou poruchou, pretože aj cez to môžu svetu dať svoju lásku a pozornosť. Záhradníčenie je jedna z ciest ako získať poznanie o svojej hodnote bez akéhokoľvek sociálneho nátlaku. Nakoniec, každý záhradkár/ každá záhradkárka sa cíti plný/plná radosti, keď vidí svoje dielo v plnom rozpuku.

Záver

Staranie sa o rastlinky si vyžaduje dávku trpezlivosti a ľudskosti. Niekedy sa stáva, že kvietku sa nedarí a pomaly vidím ako odchádza. Učí ma to prijímať udalosti také aké sú aj v každodennom živote. Inokedy zas pozorujem ako vychádzajú na rastlinke nové púčiky kvetov alebo listov, cítim sa instantne šťastne a som na seba hrdá za dobre odvedenú prácu. Ak sa chceš aj ty všeličomu priučiť a zrelaxovať svoje oči, telo aj myseľ odporúčam ti kúpiť si nejakú rastlinku – pre začiatok pokojne aj kaktus ☺.

Ráchel Rimarčíková, 2021

ZDROJE: vlastné +

https://link.springer.com/article/10.1023/B:WATE.0000038896.55713.5b

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1448497/